Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/template-parts/content/content-page) is not within the allowed path(s): (/usr/home/Cudowne-Ujecia/domains/artoffly.pl/public_html:/tmp:/usr/share:/usr/local/share:/dev) in /usr/home/Cudowne-Ujecia/domains/artoffly.pl/public_html/wp-content/themes/brite/inc/vendor/colibriwp/themebase/src/View.php on line 51

1. Od kiedy będą obowiązywały nowe przepisy?

Nowe przepisy europejskie dotyczące dronów zaczynamy stosować od 31 grudnia 2020 r.

2. Czy będzie obowiązek rejestracji każdego drona?

Nie będzie obowiązku rejestracji każdego drona. Będzie natomiast obowiązek rejestracji operatora
systemu bezzałogowego statku powietrznego (BSP) wykonującego operacje w kategorii „otwartej”
i „szczególnej”. Operatorzy systemów bezzałogowych statków powietrznych umieszczają swój numer
rejestracyjny na każdym swoim BSP.

3. Czy mogę zarejestrować swoje dziecko jako operatora?

W projekcie zmiany ustawy – Prawo lotnicze dostosowującej prawo krajowe do rozporządzeń
unijnych przewidziano, że osoby niepełnoletnie powyżej 14 roku życia będą mogły zarejestrować się
w rejestrze operatorów. Aby to zrobić będzie wymagana zgoda opiekuna prawnego.

4. Czy mogę zarejestrować inną osobę jako operatora?

Nie. Każda osoba rejestruje się samodzielnie, oprócz osoby niepełnoletniej powyżej 14 roku życia.

5. W jaki sposób zarejestruję się jako operator?

Na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego od 31 grudnia 2020 r. udostępniony będzie
rejestr operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych.

6. Co muszę zrobić chcąc latać nad swoją posesją?

Należy zastosować się do ogólnych przepisów wykonywania lotów w danej przestrzeni powietrznej.
Przed każdym lotem należy sprawdzić ograniczenia przestrzeni poprzez stronę Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej lub dedykowaną aplikację.

7. Co muszę zrobić chcąc latać w mieście?

W kategorii otwartej można latać jedynie w zasięgu wzroku i do wysokości 120m.
W kategorii szczególnej wymagana jest zgoda lub złożenie deklaracji w ULC, a warunki lotów
określane są w oparciu o analizę ryzyka.
W miastach mogą również obowiązywać lokalne ograniczenia w przestrzeni powietrznej, warto więc
je sprawdzić poprzez stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub dedykowaną aplikację.

8. Co muszę zrobić chcąc zarabiać latając dronem?

Przepisy UE nie określają szczególnych warunków dla wykonywania lotów w celach „zarobkowych”.
Wykonywanie lotów BSP uwarunkowane jest analizą ryzyka, odległością od osób i masą BSP.
Nowy podział na kategorie lotów jest związany z ryzykiem dla osób na ziemi i innych użytkowników w
przestrzeni powietrznej, jakie występuje podczas wykonywania operacji BSP. Kategorie lotów:

• Kategoria otwarta (OPEN): obejmuje operacje VLOS nie wymagające uzyskania zgody,
zezwolenia. Drony o masie poniżej 25kg i loty do maksymalnej wysokości 120m nad terenem
(lub ponad przeszkodą wyższą niż 120m),w których ryzyko dla osób trzecich jest bardzo niskie.
Kategoria ta zawiera dodatkowe 3 podkategorie lotów:
A1-LOTY NAD LUDŹMI, A2-LOTY BLISKO LUDZI, A3-LOTY Z DALA OD LUDZI

• Kategoria szczególna (SPECIFIC): obejmuje operacje VLOS/BVLOS wymagające uzyskania
zezwolenia od właściwego organu z racji większego ryzyka dla osób trzecich (operacje, które
przekraczają ograniczenia kategorii otwartej)
• Kategoria certyfikowana (CERTIFIED): obejmuje operacje VLOS/BVLOS, które wymagają

certyfikacji bezzałogowego systemu powietrznego na podstawie rozporządzenia delegowanego
(UE) 2019/945 i certyfikacji operatora oraz personelu. Operacje wysokiego ryzyka dla osób
postronnych, np. przewóz materiałów niebezpiecznych.

9. Kiedy mój lot jest w kategorii otwartej, a kiedy w szczególnej?

Przepisy określają jakie warunki muszą być spełnione, aby lot kwalifikował się do kat. otwartej (m.in.
statek powietrzny do 25kg, w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, do wysokości 120m) lub kat.
szczególnej (Art. 4 i 5 Rozporządzenia wykonawczego komisji (UE) 2019/947). Jeśli jeden z wymogów
kategorii ogólnej nie jest spełniony to lot zalicza się do kategorii szczególnej. Loty w kat. szczególnej
są po prostu lotami o większym ryzyku/niebezpieczeństwie niż w kategorii otwartej.

10. Jak wysoko mogę latać dronem?

W kategorii otwartej utrzymuj drona w maksymalnej odległości 120 metrów od najbliższego punktu
na powierzchni ziemi. Pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych
terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry. Chcąc latać powyżej tej wysokości należy wykonywać
operacje w kategorii szczególnej lub certyfikowanej.

11. Czy moje dziecko może latać dronem?

W przypadku małoletniego do 14 roku życia operacje dronem mogą być wykonywane przez niego
samodzielnie w następujących przypadkach:
– Użytkowany dron jest zabawką
– Loty wykonywane są pod bezpośrednim nadzorem osoby pełnoletniej.

12. Czy będę potrzebował szkolenia aby latać dronem?

Tak. Jeśli chcesz latać dronem o masie powyżej 250g lub posiadającym czujnik umożliwiający
zbieranie danych będziesz musiał/-a zarejestrować się i przejść proste szkolenie on-line oraz zaliczyć
test on-line. Im wyższe ryzyko operacji, tym wyższe uprawnienia i bardziej rozbudowane szkolenie
kompetencyjne.

13. Czy będą nadal szkolenia VLOS i BVLOS?

Tak, w przypadku szkolenia VLOS w kategorii „otwartej” będzie to ogólne szkolenie on-line oraz test
on-line potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy.

W kategorii „szczególnej” dla VLOS wykonywanego zgodnie ze scenariuszem standardowym nr 1
będzie obowiązkowe zaliczenie dodatkowego egzaminu z wiedzy teoretycznej przed egzaminatorem
oraz szkolenie i egzamin z zakresu umiejętności praktycznych.

W kategorii „szczególnej” dla BVLOS wykonywanego zgodnie ze scenariuszem standardowym nr 2
będzie obowiązkowe zaliczenie dodatkowego egzaminu z wiedzy teoretycznej przed egzaminatorem
oraz szkolenie i egzamin z zakresu umiejętności praktycznych.

14. Jak wygląda konwersja dotychczasowych uprawnień na nowe kategorie otwarte, a
jaka na kategorie szczególne?

Konwersja uprawnień nastąpi na wniosek interesanta.

W przypadku dotychczas uzyskanych i ważnych uprawnień VLOS po konwersji uzyskuje się
uprawnienia do lotów w kategorii otwartej (A1,A2,A3) oraz uprawnienie do lotów w kategorii
szczególnej zgodnie ze Scenariuszem Standardowym nr 1 (STS-01 VLOS)

W przypadku dotychczas uzyskanych i ważnych uprawnień BVLOS po konwersji uzyskuje się
uprawnienia do lotów w kategorii otwartej (A1,A2,A3) oraz uprawnienie w kategorii szczególnej do
lotów zgodnie ze Scenariuszem Standardowym nr 1 (STS-01 VLOS) oraz Scenariuszem Standardowym
nr 2 (STS-02 BVLOS).

Należy pamiętać, że pomimo konwersji uprawnień każdy pilot drona jest zobowiązany do zapoznania
się z obowiązującymi przepisami prawa.

15. Jakie uprawnienia będą wymagane w kategorii otwartej?

Kategoria „otwarta” dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3, w oparciu o ograniczenia operacyjne,
wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych, oraz wymogi techniczne
dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych. Każda podkategoria będzie wymagała
przejścia szkolenia i zdania egzaminów on-line. Dodatkowo podkategoria A2 będzie wymagała zdania
egzaminu teoretycznego metodą stacjonarną oraz ukończenia praktycznego szkolenia w trybie
samokształcenia

16. Jakie uprawnienia będą wymagane w kategorii szczególnej?

Loty w kategorii SZCZEGÓLNEJ będą odbywały się na podstawie:
• deklaracji zgodności ze scenariuszami standardowymi (przykład: STS01 – VLOS do 25kg,
bezpieczna odległość od osób, max. 120m lub NSTS-01 – narodowy scenariusz STS-01 – czyli
obecny VLOS do 25kg)
• zgody Prezesa ULC (wniosek o zezwolenie na operację inną niż w STS – zgoda może mieć
charakter jednorazowy lub czasowy), lub
• na podstawie certyfikatu LUC

Zezwolenia na operacje będą wydawane biorąc pod uwagę:
• ograniczenia operacyjne
• środki ograniczające ryzyko
• lokalizację operacji
• wymagane kompetencje operatora i pilotów
• cechy techniczne sprzętu

Jednym z warunków do wykonywania lotów w kategorii SZCZEGÓLNEJ będzie obowiązek przejścia
szkolenia – tak jak do tej pory do uprawnień ŚK UAVO. Każdy operator (osoba fizyczna lub podmiot
prawny) będzie mógł wystąpić z deklaracją scenariusza/wnioskiem o zgodę na określony lot
(procedura indywidualna), ale bez odpowiednich uprawnień może dostać odmowę z ULC.

17. Kto będzie mógł sprawdzić uprawnienia?

Zgodnie z projektem ustawy prawo lotnicze, osoba użytkująca system bezzałogowego statku
powietrznego może zostać poddana sprawdzeniu, czy operacja jest wykonywana zgodnie
z przepisami prawa, przez:

1) upoważnionych pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego, funkcjonariuszy Policji, Straży
Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby
Wywiadu Wojskowego, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Żandarmerii Wojskowej,
strażników Straży Marszałkowskiej lub Straży gminnej (miejskiej);

2) strażników leśnych lub funkcjonariuszy Straży Parku – na terenach lasów lub parków
narodowych.

18. Czy operatorzy/piloci będą kontrolowani przez Inspektorów ULC?

Tak. Inspektorzy ULC mają prawo do kontroli operatorów oraz pilotów BSP.

19. Czy będę mógł legalnie latać na terenie całej Unii Europejskiej?

Tak. Uzyskane kwalifikacje pozwolą na korzystanie z bezzałogowego urządzenia w krajach Unii
Europejskiej.

20. Czy będę musiał mieć ubezpieczenie?

W projekcie ustawy Prawo lotnicze określono, że operator ma obowiązek zawarcia umowy
ubezpieczenia OC.

21. Gdzie mogę latać swoim dronem?

Zgodnie z przepisami wspólnotowymi można latać na terenie Unii Europejskiej, uwzględniając
określone warunki stref geograficznych (doprecyzowane przez dane państwo członkowskie).

22. Jak sprawdzić czy mogę w danym miejscu latać dronem w Polsce?

Istnieją dwa proste sposoby na sprawdzenie gdzie można latać dronem w Polsce. Odwiedzając stronę
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, na której pokazana jest mapa przestrzeni powietrznej lub
pobierając aplikację DroneRadar, która jest podłączona do systemu PansaUTM – platformy
realizującej koordynację ruchu bezzałogowych statków powietrznych w polskiej przestrzeni
powietrznej.

23. Czy mogę latać FPV?

Tak. Metoda stosowana do sterowania BSP za pomocą systemu wizualnego podłączonego do kamery
BSP może być zastosowana również z udziałem obserwatora BSP. Alternatywnym sposobem jest
wykonywanie operacji FPV w ramach działalności klubu/stowarzyszenia modelarskiego.

24. Jak będzie wyglądało szkolenie w kategorii otwartej?

Operator chcący latać dronem spełniającym wymagania podkategorii A1 i lżejszym niż 250 gramów
(bez urządzenia rejestrującego dane osobowe) nie będzie musiał odbywać szkolenia on-line i zdawać
egzaminu on-line.

W podkategorii A1/A2/A3 będzie musiał przejść szkolenie on-line oraz zaliczyć test on-line
potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy teoretycznej. Dodatkowo dla kategorii A2 będzie
wymagane zaliczenie dodatkowego stacjonarnego egzaminu teoretycznego oraz ukończenie
praktycznego szkolenia w trybie samokształcenia.

Potwierdzeniem będzie dowód zaliczenia szkolenia (podkategoria A1/A3) lub certyfikat kompetencji
pilota BSP (podkategoria A2).

25. Jak wygląda egzamin w kategorii otwartej?

W kategorii otwartej mamy podział na podkategorie A1, A2, A3.

Egzamin w podkategorii A1 i A3 obejmować będzie 40 pytań wielokrotnego wyboru z następujących
dziedzin: bezpieczeństwo lotnicze, ograniczenia korzystania z przestrzeni powietrznej, regulacje
lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, ogólna wiedza na temat
systemów BSP, ochrona prywatności i danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo.

Egzamin w podkategorii A2 obejmować będzie 30 pytań wielokrotnego wyboru mające na celu ocenę
wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków
ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących następujących dziedzin : meteorologia, osiągi systemu
bsp w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi.

26. Jaki dokument dostanę w kategorii otwartej i do czego będzie mnie uprawniał.

Zgodnie z projektem ustawy prawo lotnicze, dokumentem stwierdzającym posiadanie kwalifikacji i
uprawniającym do wykonywania operacji przez pilotów bezzałogowych statków powietrznych jest:
1) potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online – w przypadku wykonywania
operacji w podkategorii A1 i A3 kategorii „otwartej”, o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr
2019/947/UE;
2) certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego – w przypadku wykonywania
operacji w podkategorii A2 kategorii „otwartej”, o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr
2019/947/UE;

27. Jakie podkategorie są w kategorii otwartej?

Kategoria „otwarta” dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3, w oparciu o ograniczenia operacyjne,
wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych, oraz wymogi techniczne
dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych.

W kategorii otwartej używa się bezzałogowych statków powietrznych o maksymalnej masie startowej
mniejszej niż 25 kg, które podzielone są na klasy C0, C1, C2, C3, C4 oraz drony budowane
samodzielnie. Maksymalna wysokość lotu nie przekracza 120m. Podczas lotu zapewniona jest
bezpieczna odległość od osób oraz lot nie przebiega nad zgromadzeniami osób jak i bezzałogowy
statek powietrzny nie przewozi materiałów niebezpiecznych, ani nie zrzuca żadnych materiałów.

Podkategoria A1:
Loty wykonywane dronami w klasie C0 (do 250 g), C1 (do 900 g) lub budowanymi samodzielnie (do
250 g) przy maks. prędkości do 19m/s.
Dopuszcza się przelot nad osobami postronnymi (z pewnymi ograniczeniami), natomiast nie wolno
wlatywać nad zgromadzenia osób;
W przypadku kategorii C1 należy ukończyć szkolenie on-line i zaliczyć test on-line z wiedzy
teoretycznej.

Podkategoria A2
Loty wykonywane dronami w klasie C2 (do 4 kg)
Zakaz wlatywania nad osoby i zgromadzenia osób
Minimalna odległość pozioma od osób wynosi 30 m lub 5 m jeżeli dron posiada funkcję
ograniczającą prędkość lotu
Obowiązek ukończenia szkolenia on-line, samokształcenia praktycznego, egzamin teoretyczny pod
nadzorem tj. uzyskanie Certyfikatu Kompetencji Pilota BSP

Podkategoria A3
Loty wykonywane dronami w klasie C3 i C4 lub budowanymi samodzielnie (do 25 kg)
Zakaz wlatywania nad osoby i zgromadzenia osób
Minimalna odległość pozioma od osób i zabudowy to 150 m
Obowiązek ukończenia szkolenia on-line i zaliczenie testu on-line z wiedzy teoretycznej

28. Mam dużego i ciężkiego drona, czy mogę latać w kategorii otwartej?

Podział dronów w kategorii otwartej:
C0 – drony o masie <250g i maksymalnej prędkości lotu <19m/s z ograniczeniem wysokości lotu
maksymalnie do 120m. Drony klasy C0 mogą latać we wszystkich podkategoriach kategorii
otwartej.
C1 – drony o masie <900g lub takie, które podczas zderzenia z człowiekiem generują energię
kinetyczną <80J, o maksymalnej prędkości lotu <19m/s z ograniczeniem wysokości lotu
maksymalnie do 120m. Drony klasy C1 mogą latać we wszystkich podkategoriach kategorii
otwartej (A1, A2 i A3).
C2 – drony o masie <4kg, które mają tryb wolnego lotu włączany z aparatury i ograniczony do
prędkości <3m/s w poziomie, z ograniczeniem wysokości lotu maksymalnie do 120m. Drony
klasy C2 mogą latać w podkategoriach A2 (blisko ludzi, minimalnie 5m lub 30m) i A3 (z dala od
ludzi) kategorii otwartej.
C3 – drony o masie <25kg, które mogą latać w różnych trybach automatycznych i mają ograniczenie
wysokości lotu do 120m. Drony klasy C3 dopuszczone są tylko do podkategorii A3 (z dala od
ludzi) kategorii otwartej.
C4 – drony o masie <25kg, które nie mają trybów automatycznych z wyjątkiem standardowej
stabilizacji lotu (bliżej im np. do modeli latających). 55